Ät min Muff(uletta)

Om du rodnande du, kära läsare, måste jag förebrå dig. Självklart syftar rubriken till min egen variant av mackan Muffuletta, vilken i allmänhet förkortas Muff. Den har italienska rötter och brukar intas i Orleans vilket verkar lovande. Mer kan du läsa här.

Ja, till smörgåsen alltså. Hittade en bild av denna skapelse och var tvungen att ta reda på vad det var. Hade tänkt göra den igår med på grund av diverse teknikaliteter blev det inte så. Men maken intog inte middag i hemmet idag heller utan förplägades på arbetet så det var det lagom att testa även idag. Han är ingen olivälskare och att åtminstone acceptera dem i föda är nog ett måste i det här fallet.

Eftersom jag skulle äta smörgåsen själv kändes det inte nödvändigt att baka ett stort bröd. Istället inhandlades en fralla. Det gjordes igår och idag hade den uppnått viss torrhet vilket föranledde viss uppfräschning i ugn.

Fyllningen består för det första av en olivsallad med bland annat selleri. Men om det perfekta receptet verkar de lärde tvista. Det finns hur många som helst. Därför har jag skapat min egen variant som innehåller det jag gillar. Utöver olivsalladen fylls brödet med skinka, salami och ost. Finsmakaren och traditionsvärnaren skulle naturligtvis plädera för italienska produkter, så som det serverats genom tiderna. Men den lyxen har man inte när man är hänvisad till det lokala snabbköpets utbud. Alltså valde jag från det begränsade sortimentet och fann att det faktiskt smakade alldeles utmärkt.
Jag använde bara ½ vitlöksklyfta på grund av den lille herren men det går säkert att utöka för den som så önskar. Jag valde också att använda en av pappas inlagda ryska gurkor. Bara en halv åkte i salladen och den andra åt jag på stående fot. Även här tror jag att det går att välja gurka efter tycke och smak, både när det gäller mängd och sort.

Det är en god macka med en ofantlig mängd pålägg. Men å andra sidan var det en bra lunch som jag kommer att stå mig på resten av dagen.


Muffuletta
1 hungrig

1 fralla
10 gröna oliver med pimientos
10 svarta oliver
½ vitlöksklyfta
5 syltlökar
½ selleristjälk
½ inlagd gurka
1 msk hackad persilja
1 tsk torkad oregano
1 krm svartpeppar
1 msk olivolja
2 tsk dragonvinäger
4 skivor ost
4 skivor salami
4 skivor skinka

Hacka oliverna ganska grovt. Hacka därefter vitlök, syltlök, selleri och persilja fint. Blanda samman med oregano och svartpeppar. Dressa salladen med oljan och vinägern.

Dela frallan och lägg hälften av olivsalladen på varje del. Placera skinka, salami och ost i lager på bottendelen. Lägg på locket och pressa samman ordentligt. Dela i två eller 4 delar beroende på brödets storlek.

0 Utläggningar: