Citronmarinadens återkomst

Lovade att berätta vad jag använt citronmarinaden till, så bättre sent än aldrig.
Jag stekte en bit fläskkarré i bit i ugnen. När den uppnått en innertemperatur om 82 grader tog jag ut den. Lät den vila i 20 minuter. Perforerade den med min kniv några gånger och slog på marinaden. Lät stå så i ett dygn. Vände på köttbiten några gånger så att marinaden gosades in ordentligt.

Ett dygn senare skivade jag köttet hyfsat tunt med min nya kniv och serverade med potatissallad som jag rörde ihop. Det blev en enkel lunch för maken att ha med på arbetet och en bra kvällsrätt till mig.

Resterande kött har använts som pålägg vilket det också passade fantastiskt bra som. Det var riktigt snarrit.

Potatissalladen gjordes av några ganska skrumpna potatisar men blev god ändå. De flesta brukar dessutom ha sitt eget recept på denna anrättning men jag lägger ut mitt i alla fall.


Potatissallad
4 personer

5 potatisar
1 inlagd gurka (använde pappas ryska)
5 rädisor
½ selleristjälk
½ gul lök
1 litet äpple
2 msk hackad persilja
1 dl lättmajonnäs
2 dl lätt crème fraiche
salt
peppar

Skala potyatisarna och skär dem i lagom bitar för potatissallad. Koka dem tills de är mjuka. Det tar bara ett par minuter. Spola sedan med kallt vatten så att de blir helt kalla.
Blanda crème fraiche och majonnäs. Hacka gurka, lök, rädisor, äpple och selleri mycket fint. Rör ner i blandningen. Smaka av med salt och peppar. Blanda försiktigt ner potatisen.
Det går att äta salladen direkt men den blir mycket bättre om den får står i kylen och mogna i ett par timmar.

0 Utläggningar: