Bättre sent än aldrig

Lovade min väninna att jag skulle bjuda på fika när hon dök upp. Det lät ju alldeles utmärkt så där på måndagen. Och så blev det kvällen innan fikan fanns det fortfarande inget att bjuda på. Inte bra. Letade bland recept och böcker, si skåp och lådor efter inspiration. Och då så jag det.

På 25-års dagen fick jag ett gorånsjärn av svägerskan. Det var ett av de ting jag önskat mig. Efter det har det stackars järnet stått i skåpet och samlat damm. Jag konstaterade att det var det perfekta tillfället. Bebisen behagade sova djupt så tid fanns. Smeten blandades alltså samman och gorån började gräddas. Det krävdes 3 stycken innan jag fick helt rätt på den perfekta temperaturen. Plattan på min elspis gjorde rånen allt för mörka på 4:ans temperatur och allt för ljusa på 3:an. Alltså fick det bli lite kortare gräddning än vad som angavs i receptet på den högre värmen. Och av det blev det en massa goda gorån som kunde inmundigas tillsammans med vaniljglass och en kopp kaffe.


Gorån
20 st

125 g smör
2 ägg
2 dl socker
2 dl vetemjöl

Smält smöret och låt det svalna. Vispa ägg och socker poröst. Tillsätt sedan mjölet och smöret.

Värm järnet, första gräddningen kanske det behöver penslas med lite smör. Klicka ut lite smet (kanske 1 msk – prova dig fram) på järnet och grädda i 1-1½ minut. Vänd järnet. Låt grädda i 1-1½ minut på andra sidan. Tag försiktigt av rånet, det går ganska lätt med en smörkniv i metall.

Om man vill kan man låta dem svalna raka på ett galler. Det går också att forma strutar av rånet eller lägga det över botten på ett litet glas så att det bildar en liten skål. Då kan man behöva trycka till dem lite så att det formar sig snyggt.
Servera kan man göra med det man önskar. Fruktsallad, glass, grädde och sylt eller kanske lite vaniljyoghurt.

1 Utläggningar:

  1. Hur ser järnet ut? Finns det nytillverkade eller är det gammeldags järn?