Safta och sylta mitt i vintern

Varje sommar är jag och maken husvakter åt svärföräldrarna som spenderar semestern med fiske i Norge. Att vakta ett hur är inte ett speciellt hårt arbete och därför ägnar vi mest tiden åt att bada, grilla och lata oss. Eftersom hushållets semestertid brukar sammanfalla med vinbärsskörden är bärgningen av det samma något vi brukar skänka ett par timmar. Buskarna länsas ganska snabbt på sina röda juveler. Dock brukar inte effektiviteten sträcka sig till att göra något av läckerheterna omgående. De åker i frysen och när tid, lust och intresse finns kokas det saft.

Eftersom jag ändå bara väntar på bebisens ankomst har jag tid att ägna mig åt denna sysselsättning. Och saften… den smakar barndom. Precis så här smakade nämligen saften som mammas moster brukade göra till oss.



Röd Vinbärssaft
1 kg bär
6 dl vatten
socker (5-7 dl per avrunnen saft)
1 krm natriumbensoat

Skölj bären och plocka bort eventuella vissna blad och annat skräp som följt med. Du måste dock inte repa bären från sina klasar. Häll bär och vatten i en gryta. Låt koka i 10-15 minuter. Pressa sönder bären med en potatisstöt. Häll sen massan i en silduk. Har man inte en saftsil går det bar med ett durkslag och en tunn, ren kökshandduk. Låt saften rinna av under en timme. Mät sedan upp i kastrullen, till sätt socker efter smak och koka upp under omrörning tills sockret smält. Skumma saften. Rör ut natriumbensoat i lite saft och tillsätt så slipper du oroa dig för eventuell jäsning. Slå saften på varma flaskor, förslut och förvara svalt.
Servera den blandad med iskallt vatten för bästa sommarsmak.

1 Utläggningar:

  1. Hej
    Vet Du möjligen var jag kan köpa en ny tygsil? Min är utsliten nu och jag vågar inte riskera att den spricker. HAr provat överallt på nätet men ingen vet.
    Tove PS Du har en fin sida!