Riktig mat - på riktigt

Berättade för den ömma modern om min cheddargruva. Samtalet påminde mig om en smaskig gratäng som hon gjorde när jag och lillasyster fortfarande bodde hemma. Och om jag minns. Den är något av det godaste som finns.

Kom också att tänka på en väninna som en gång tyckte att om man tog sig tid att göra potatisgratäng så gjorde man riktig mat. Alltså kan jag idag glädjas åt att ha lagat riktig mat. Imorgon kanske det blir mer låtsasmat istället.

Serverade gratängen med stekt karré, brysselkål och sallad. Den röda paprikan smakade bäst till eftersom den är lite söt. Dessutom är röd paprika en stor hit i hushållet just nu. Både jag och maken knaprar i oss denna vegetabilie till varje måltid.




Senapsgratinerad potatis
4 port.

700 g Potatis, skalade och skurna i tjocka skivor
Salt och peppar
25 g Smör
3 msk Mjöl
3 dl Mjölk
125 g Lagrad cheddarost, riven
1-2 msk grov senap
1 tunt skivad lök

Koka potatisskivorna i 10-12 minuter, eller tills de känns mjuka. Häll av vattnet och ställ åt sidan.
Gör en béchamel på smör, mjöl och mjölk. Smaka av med salt och peppar. Rör ner senap och nästan all ost.
Lägg potatis och skivad lök i en form. Slå på såsen, Strö över osten och gratinera i 225 grader tills allt fått den färg du önskar.

0 Utläggningar: