Stora grytor har öron

Det gråtrista värdet i kombination med en längtan att ta hand om de varor som inhandlades häromdagen gjorde att det blev grytdag idag. Och inte allenast en gryta utan två. Jag är abnormt sugen på rödvin och i nuvarande tillstånd är det inte en lyckad kombination. Så att det skulle bli rödvin i grytan var en självklarhet. Så sagt och gjort, maken fick i uppdrag att korka upp en av flaskorna från skåpet medan jag ansade och skar grönsaker. När jag kom till den inköpta högreven greppade jag långsamt att den faktiskt var för stor för en enda gryta, både platsmässigt och ingrediensmässigt. Så det blev till att utöka konceptet med ytterligare en rätt, därav tvåsamheten.

Första grytan blev en rödvinsgryta med rosmarin, lök och morötter. Den andra funderade jag på en stund innan jag attackerade kylens grönsaksförråd än en gång och blev stående med en paprika i handen. Då viste jag! När jag var liten gjorde min ömma moder en gång i moderlig omsorg en spansk gryta – om den var speciellt spansk vet jag inte men det var så den kallades. Det var en ensemble av grönsaker som kokades länge och väl med kött så att det bildades en halvmosig röra. Den smakade fantastiskt men såg inte mycket ut för världen. Och detta blev jag alltså sugen på. Skyll det på bebisen som dansar flamenco så snart tillfälle ges.



Spansk gryta

1½ kg högrev
2 potatisar
2 morötter
2 små squash
2 vitlöksklyftor
200 g färska champinjoner
1 paprika (idag var den orange)
1 tomat
2 små lökar
1 torkad chili
1 lagerblad
några korn svartpeppar
salt
olivolja
1 glas rödvin
1 glas vatten

Skär köttet i lagom bitar. Bryn det runt om (i omgångar). Hacka grönsakerna i bitar och häll över köttet. Tillsätt vin, vatten, lagerblad, salt och chili. Lägg på locket och låt puttra till grönsakerna börjat mosa sig.

Serverade med yoghurt, bröd och en krispig sallad.

0 Utläggningar: