BananaCobana

Sonen sjöng och jag bakade. Gjorde banankaka utan mjöl. Kan kanske inte kallas LCHF eftersom banan är kolhydratrikt men den var smarrig oavsett. Och de bruna bananerna räddades från sopnedkastet.
Och jag fick prova att baka med Sukrin gold som jag fick hem i veckan.

Banankaka LC-style

3 mogna bananer
2 ägg
3 msk sukrin gold
3 msk kokosolja eller annan neutral olja
2 tsk fiberhusk
1 tsk bakpulver
1 dl mandelmjöl
50 g mörk choklad
1 tsk kanel
1/2 tsk kardemumma
1/2 tsk ingefära

Sätt ugnen på 175 grader. Mosa bananerna. Knäck ner äggen och vispa samman med bananen och oljan. Tillsätt sukrinet och vispa lite till.
Rör ner fiberhusk, mandelmjöl, bakpulver och kryddorna.
Hacka chokladen och rör ner i smeten.
Smörj en form och bröa med pofiber. Häll i smeten. Grädda mitt i ugnen i 25-30 minuter.



2 Utläggningar:

  1. Väldigt mogna bananer är så gott att baka med! Ser ritkgit smarrigt ut!

     
  2. Oj oj oj vad gott! Jag blir akut fikasugen nu!