Sommarkaka

Varje onsdag träffas min familj för att äta middag tillsammans. Det ska ute vara något avancerat, vardagskäk är det som gäller. Ikväll samlades gänget hela hos mig. Vi åt lammskavskebab med sallad och vitlökssås. 

Efterrätten är egentligen ett brott mot ursprungstanken med onsdagsmiddagen men ack så gott! 
Jag gjorde en mandelkaka utan vete och socker. Det blev alltså LCHF-style på hela anrättningen. Så gott! Kanske kan det bli en LCHF-midsommartårta.




Mandelkaka med vaniljfluff

125 g smör
2 ägg
2,5 dl mjölk
4 dl mandelmjöl
3 tsk bakpulver
1 dl sukrin gold (eller Ica stevia strö)
1,5 dl vispgrädde
0,75 dl crème fraîche
1 krm vaniljpulver
Bär eller frukt (jag hade jordgubbar och persika) 

Sätt ugnen på 200 grader.
Smält smöret och låt det svalna.
Vispa samman ägg och sukrin gold. Rör samman mandelmjöl och bakpulver och vänd ner i äggsmeten. Häll i mjölen och blanda väl. Tillsätt smöret sist och rör om. 
Häll i en form smord och bröad med po-fiber, alternativt klädd med bakplåtspapper. 
Grädda mitt i ugnen i 25-30 minuter. Kakan får gärna vara kladdig i mitten. Låt svalna innan den stjälps upp och garneras.
Vispa grädde, crème fraîche och vanilj till en tjock kräm. Bred på kakan och garnera med frukt och bär enligt önskemål. 



0 Utläggningar: