Sjuklunch med vårtoner

Märks det att jag längtar efter våren? Förmodligen. I veckan gjorde jag en snabb sopplunch till mig och den krasslige maken. Grönsakerna i kylskåpslådan blev en variant av ängamat, en soppa jag hatade som barn men kan längta efter som vuxen.
En traditionell Ängamat görs med mjölredning vilket jag undviker. Se soppan som en skiss och använd de grönsaker du har hemma. Jag använde tillexempel några av sparrisstjälkarna som sparats sedan lammgrytan för att undvika så mycket sopor.

Ängamat my way
3 portioner

1/4 gul lök
1 liten morot
5 rädisor
5 sparrisstjälkar
1 dl blomkålsbuketter
1 dl gröna bönor
1 dl gröna ärtor
1 tärning grönsaksbuljong
6 dl vatten
1 dl grädde
Salt
Peppar
Smör

Dela grönsakerna i små bitar. Fräs allt utom ärtor och bönor i lite smör i en gryta så att de mjuknar utan att ta färg.
Häll på vatten och buljongtärning. Krydda ned salt och peppar Låt koka i 3-5 minuter till grönsakerna är mjuka. Lyft ut grönsakerna och ställ åt sidan.
Häll grädden i grönsaksbuljongen och låt koka ihop i ca 5 minuter. Häll tillbaka grönsakerna, tillsätt ärtor och bönor. Låt allt bli varmt och servera med en smörgås.



0 Utläggningar: