Välkommen på en grön fest

I våras bjöd jag hem väninnorna på en improviserad middag. Med hjälp av det som fanns i kyl och frys dukade jag upp en hyfsad middag. Färsk pasta som jag och sonen vevade fram på pastamaskinen var basen. Fyllde på med sparris och fetaostpaj. Toppade det hela med världens godaste ärtpesto. Underbar på pastan men kanske bäst på rostat grovt bröd.



Ärtpesto
1 stor skål

250 g frysta ärtor
1 klyfta vitlök
knappt 1 dl riven parmesan
½ dl pinjenötter
saften av ½ citron
2 msk olivolja
vatten
salt och peppar Jag mixade ärtorna frusna men det går såklart att låta dem tina. Mixa ihop ärtor, vitlök, parmesan, pinjenötter, citron och livolja till en halvslät smet. Späd med vatten om det behövs. Smaka av med salt och peppar. Låt gärna stå en stund innan servering. Jag tycker att peston är godast kall på bröd.

0 Utläggningar: