Inte död, bakat bröd

Jag lever. Jag äter. Jag finns. Men jag jobbar för mycket och är dessutom inte på blogghumör eftersom kamerasladden saknas och kortläsaren är stulen av en illvillig familjemedlem.

Maken är bortrest och barnet är kräset. Han vill inte äta det jag lagar om det inte är spagetti och ost eller potatiskroketter. Men jag lagar ändå. Tänkte göra mig till och bjuda på nybakat .det gick inte hem. Men mamma som kom på besök på förmiddagen uppskattade gesten. För hennes skull publicerar jag receptet.


Kalljästa bullar
6 stycken

12,5 g jäst
2 dl vatten
2 msk olja
1 tsk salt
1 dl havregryn
5 dl vetemjöl

(nötter, frön, torkad frukt osv eftersmak.)

Rör ut jästen i vattnet. När det löst sig tillsätt resten och knåda samman till en deg. Baka ut bullar och ställ på plåt. Ställ in alltsammans i kylen över natten.
Ta fram plåten och låt bullarna vakna lite på diskbänken. Starta ugnen på 225 grader. Pensla bullarna med vatten och strö på eventuella frön eller vad du önskar på. Ost skulle funka.
Grädda i ca 10 minuter mitt i ugnen.



Andra bloggar om: bröd och bullar, Baka, mat, recept,

0 Utläggningar: