Glad alla ♥ dag

Så här på alla hjärtans dag har jag bakat små mini cheesecakes. Eller, egentligen gjorde jag dem i går och de har stått i kylen över natten och gottat till sig. Det var bara sylten som kom på plats under förmiddagen.

Min söta mamma som varje söndag fikar hos min mormor fick hämta upp ett gäng kakor och jag hoppas att de gillade dem.

Förresten, om du undrar över bristen på bilder så är det enkelt, sladden till kameran försvann när vi flyttade. Men snart återvänder ögonfröjden för en kortläsare är på väg hem till mig.


Mini cheesecakes
12 st

Botten
6 digestivekex
3 msk smör
2 msk socker

Fyllning
200 g Philadelphiaost
¾ dl grädde
1 ägg
½ dl socker
1 msk citronsaft

Garnering
Svart vinbärssylt

Sätt ugnen på 175 grader. Sätt muffinsformar av papper i en muffinsplåt. Riv kexen på ett fint rivjärn. Blanda smulorna med sockret. Smält smöret och rör ner i smulorna. Rör samman. Lägg en sked av kexblandningen i varje muffinsform. Platta ut och forma till en slät botten med en sked.
Rör samman philadelphiaost med grädde, ägg, socker och citronsaft. Fördela smeten i muffinsformarna. Bred ut och sätt in i ugnen. Grädda i ca 20 minuter.
Tag ut kakorna när smeten stelnat. Låt svalna i muffinsplåten över natten.
Tag fram kakorna och garnera med sylten. Är du piffig kanske sylten kan formas som ett litet hjärta.


Andra bloggar om: , , ,

0 Utläggningar: