muffins till morfar

Barnet har hunnit fylla två år och i födelsedagspresent fick han, bland mycket annat, disney-kanalerna. Det betyder att vi har fått nya vänner i vår vardag, Musse Pigg, Kalle Anka och Nalle Puh var kända sedan tidigare men händige Many och Clownen Jojo är nya bekantskaper.

En dag när vi var hemma med feber och annat trist bakade Mimmi Pigg mufins. Barnet tyckte att deta var helt outstanding. Sedan dess har vi pratat om muffinsbakning både bittida och sent.

Eftersom vi ska besöka morfar på sjukhuset idag tyckte jag att det kunde vara läge med ett muffinsbak. Jag plockade fram "Musse Piggs glada kokbok" som jag förvaltat både länge och väl. I den hittade vi receptet på "De sju små dvärgarnas mufins". Jag har bakat dem ganska många gånger och vet att det är ganska trista muffins som kommer ut av detta. Det blev alltså en del ändringar i detta vilket min assistent inte hade någon som helst aning om. Han mätte upp mjöl ohc rörde smet så att det stod härliga till. Och hälde på strössel som om han aldrig hade gjort annat. Vilken lycka!

Vi betämde oss för att kalla dem för sagomuffins för att inte stöta oss med några stora företags konglomerat.


Franks och mammas sagomuffins
6 stora

½ dl matolja
1 dl socker
1 ägg
2,5 dl vetemjöl
1 msk bakpulver
1 dl yoghurt
½ dl grädde
skal från ½ apelsin
20 g mörk choklad

Glasyr
2 dl florsocker
3 msk grädde
hushållsfärg
strössel

Sätt ugnen på 175 grader.
Blanda olja, socker och ägg. Vispa upp det något. Rör ner mjöl och bakpulver. Tillsätt yoghurt, grädde och rivet apelsinskal. Hacka chokladen grovt och rör ner.
Klicka upp smeten i stora muffinsformar. Gräda mitt i ugnen i någonstans mellan 15 och 20 minuter.

Blanda en glasyr av florsocker, grädde och hushållsfärg. Bred ut glasyren på de avsvalnade muffinsen. Strö på strössel. Låt glasyren stelna och servera.





Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

0 Utläggningar: