Tionde luckan – 10 december

Enkel kaka, lätt att baka
Kommer säkert så gott smaka
När julens dagar träder in
Räkna med ett jättesvinn

Jag har bakat kolasnittar med kanel. Det var faktiskt den första småkaka jag någonsin bakade och receptet fick jag av min storasyster. Receptet är samma som jag använde då, förutom kanelen som är mitt eget påfund och det tillkom först några år senare. Det är i alla fall min favoritkaka och jag försöker alltid baka och spara men det är ganska svårt.


Kolasnittar med kanel

200 g smör
2 dl socker
1 tsk vaniljsocker
2,5 msk sirap
2 tsk bakpulver
1 tsk kanel
5 1/2 dl vetemjöl

Sätt ugnen på 200 grader. Rör samman smör och socker til en porös massa. Tillsätt vanilj och sirap. Blanda ner bakpulver, kanel och mjöl. Arbeta samman till en deg.
Dela degen i 4 delar och rulla ut dem till längder, lämpligen lika långa som dina plåtar. Lägg upp längderan på bakplåtsklädda plåtar. De kommer att flyta så lägg den med gott om utrymme. Platta till längderna lätt. Grädda i 15 minuter mitt i ugnen.
Skär de nygräddade längderna i snittar medans de fortfarande är varma och mjuka.



Andra bloggar om: , , , ,

0 Utläggningar: