vegetariskt i veckan - grönsakspasta

Lovade att blogga receptet på citronpastan med grönsaker som var den vegetariska rätten för ett tag sedan. Det är en superenkel rätt som går hur fort som helst att göra.
Jag förberedde en hel del och när gästerna kom var det bara att svänga ihop allt och servera.

Jag skivade grönsakerna och förvarade i iskallt vatten i kylen över natten. Citronskal och ingefära rev jag och sparade i en skål.

Det är ingen mager rätt men den är ack så god. Och serverar man bra med grönsaker till kan man känna sig relativt nyttig ändå.


Citronpasta med grönsaker
4 portioner

500 g tagliatelle
3 morötter
1 stor eller 2 små squash
40 gram smör
saft av ½ citron
rivet skal från 1 citron
5 cm färsk ingefära
1 dl riven parmesan
salt
peppar

Skala morötterna och skiva dem tunt med en potatisskalare. Skala squashen på samma sätt.
Koka pastan enligt anvisningarna på paketet. När det återstår ca 2 minuter av koktiden rör du ner squash och morot.
Smält smör i en kastrull. Riv ner citronskalet och ingefäran. Rör ner parmesanen. Salta och peppra. Häll av pastan och slå över såsen.



Andra bloggar om: , , , , ,

2 Utläggningar:

  1. Hej! Jag har hittat en ny blogg! Vilka spännande recept! Vilken söt bebis! Jag fick också en bebis i juni - dock mitt tredje.

     
  2. Tack tack för den fina ko,entaren. Har kollat in din sida. Och dina sötnosar är också finfina!