Rosa luftslott - Lördagsgodis

Till Brazilian Lindas lördagsgodis gjorde jag något jag längtat efter. Macaroner. När vi var i Paris såg vi hur många som helst, i olika kulörer och smaker men det blev aldrig av att vi smakade. När vi kom hem klurade jag på ett bra recept, ville inte gör för många av rädsla att misslyckas med si sådär en 60 stycken.

Idag, efter en trevlig fika med en vän satte jag i gång experimentet. Det blev faktiskt bra. Fast nästa gång ska jag ha två droppar karamellfärg i smeten istället för en och så ska jag har någon syra i fyllningen, förmodligen av mosad frukt eller bär. Men söta , rosa och goda blev kakorna i alla fall.


Rosa vaniljmacaroner
8 st

70 g mandel
1½ dl florsocker
1 äggvita
1 msk socker
4 droppar röd karamellfärg
50 g smör
¼ vaniljstång

Sätt ugnen på 150 grader.
Skålla och skala mandeln. Mal den därefter. Sikta samman mandeln och 1 dl av florsockret.
Vispa up äggvitan och tillsätt sockret lite i taget. Vispa tills det går att göra toppar i vitan. Tillsätt 2 droppar av karamellfärgen och rör om så det blandar sig.
Rör ner mandel och sockerblandningen i äggvitan.
Klicka ut lagom klickar på bakplåtspapper. Grädda i ca 20 minuter. Låt svalna på galler.

Blanda smör, ½ dl av florsockret, 2 droppar karamellfärg och innanmätet av vaniljstången. Arbeta till en len kräm.

Lägg samman två kakor med lite kräm mellan.



Andra bloggar om: , , , ,

4 Utläggningar:

  1. Det där verkar gott! Intressant jag har aldrig hört tlas om det, jag trodde det skulle vara några slags makaroner :)

     
  2. Mmm, jag hittade inget bra svenskt namn så jag döpte det så här. Och de är supergoda även om de är lite meckiga att göra.

     
  3. Tittade i mormors gamla kok- och bakbok
    Det finns makroner, kongresser, mazariner, toscakakor, biskvier, polyneer och helenabakelser.
    Alla med mandel eller nötter i smeten. Några med wieneryttre, smör eller mördeg. Hur som haver skall receptet testas.

     
  4. Låter fint. Och jag kommer över och kollar in mormors bok.