märkliga köksvanor och god mat

När jag och maken flyttade ihop i hans studentrum var det inte mycket matlagning att prata om. Vist lagade vi mat men det blev mest enkla och snabba rätter i det gemensamma korridorköket. Att det blev så berodde till stor del på hygienen och då framförallt på lukten.

I korridoren bodde en märklig man. Han höll sig för sig själv förutom när det var fest då han strålande log och plockade fram körsbärslikör från sitt hemland. Den var stark och tur var väl det eftersom den måste ha hållit honom från många magåkommor. Varje måndag gick han ut i köket, letade rätt på den stora grönemaljerade järngrytan och satte igång. Hans repertoar bestod av 4 rätter
- Ris som koktes tillsammans med en köttbit tills allt var en mjuk röra. Därefter rödes hackad saltgurka i bladningen.
- Potatismos vari stekta köttbullar från Scan rördes ner
- Pasta med köttfärssås som rödes samman i grytan
- Pyttipanna där ägg hälldes över och rördes ner i grytan till en smulig röra.

Men det värsta var kanske ändå inte rätterna i sig utan det faktum att han varje måndag lagade till fem portioner av en av rätterna ovan. Första dagen tog han en portion och åt raskt upp den. Sedan lät han grytan stå på diskbänken med locket på och varje dag tog han en portion och värmde i mikron. Och lukten blev värre och värre för varje dag. Men han åt med samma goda aptit varje dag. På fredagen åt han upp det sista i grytan och under helgerna livnärde han sig istället på frysta färdigrätter.

Det var alltså när vi flyttade ifrån korridoren till ett eget boende med eget kök som jag och maken började laga mat på riktigt. För att utmana oss inbitna köttätare försökte vi laga vegetarisk mat minst en gång i veckan. Tyvärr utmynnade det i en pasta och tomatsåsspiral som tillslut gjorde att vi tappade intresset. I förra veckan bestämde vi oss dock för att göra ett nytt försök. Målet är nu precis som då att laga god vegetarisk mat som inte bara är lätta lösningar utan som får ta lika lång tid och lika mycket utrymme som rätter med kött eller fisk.

Den här veckan gjorde vi en gammal favorit som hängt med sedan jag var i tonåren. Min väninna som blivit vegetarian längtade efter sin mormors fläskfilégryta. Det uppfanns en ersättningsrätt som jag tog med mig och gjorde om så att den passade mig.


Bön- och svampgryta
3 portioner

1 stor burk hela champinjoner
1 vitlöksklyfta
100 g haricot verts
1 dl grädde
1 dl cremè fraiché
½ dl vatten
kinesisk soja
salt
peppar
smör

Stek svampen i smöret. När den är lagom brun, riv över vitlöken. Bryt de frusna bönorna i lagom bitar och rör ner. Låt fräsa en liten stund. Häll på grädde, cremè fraiché och vatten. Låt koka upp. Smaksätt med soja, salt och peppar. Servera med kokt potatis.


Andra bloggar om: , , , ,

1 Utläggningar:

  1. Asså. den brien ska jag genast köpa..
    För någon klassisk brie har jag ännu inte hittat.. Men jag har faktiskt int evänt på eldorados förpackningar.. hehe.
    TAck för tipset,,