Spara sommaren i burk

Det finns många bra sätt att bevara sommaren på. Ett av dem är att lägga in gurkor. Jag hade aldrig tidigare lagt in dylika, bara stått bredvid när pappa fixade och donade. Alltså fick det bli ett litet experiment.

Jag gjorde så som jag minns att pappa gjorde, smakade mig fram för att få den perfekta blandningen av sött, salt och surt, stoppade ner lite chili och lite dill. Och förhoppningsvis kommer jag nu att kunna äta goda gurkor i flera månader. Det låter helt underbart i mina öron.

Eftersom jag gjorde mina gurkor för snart två veckor sedan har jag nu kunnat smaka dem. De är ganska starka och har mycket vitlökssmak och det är ju det som jag gillar bäst.


Mina inlagda gurkor
1 kg Västeråsgurkor
salt
3 dl ättiksprit (12%)
4,5 dl vatten
3 dl socker
2 tsk salt
2-3 vitlöksklyftor/inläggningsburk
2 stora dillkronor/inläggningsburk
1 stor torkad chili/inläggningsburk
2 ordentliga skivor pepparrot/inläggningsburk
2 tsk brunt senapsfrö/inläggningsburk

Tvätta gurkorna ordentligt och lägg dem i en stor spann eller skål. Slå på vatten och häll en näve salt. Låt stå i ett dygn.
Ta upp gurkorna ur saltbadet och bestäm hur du vill göra med dem. Det går att behålla dem hela (det gjorde jag med de minsta), skiva dem på längden (det gjorde jag med de mellanstora) eller skiva dem i slantar (det gjorde jag med de stora). Lägg gurkorna i väl diskade burkar. Varva med vitlök, dill, chili och pepparrot. När burken är full slå på senapsfrö.
Mät upp vatten och ättikssprit i en skål. Tillsätt saltet och 1½ dl socker. Vispa upp tills allt sockret löst sig. Du ska alltså inte se några korn på bottnen när du slutat vispa. Smaka av lagen och tillsätt eventuellt mer socker.
Häll lagen över gurkorna och förslut burkarna väl. Ställ dem svalt och mörkt och vänta minst en vecka. Sedan kan du provsmaka godsakerna.


Andra bloggar om: , , , ,

0 Utläggningar: