Kaka i Lutherstadt

Vid den här tiden förra året var jag på utbildningsresa i Tyskland. Vi höll oss i trakterna kring Wörlitz och tog många promenader i den vackra parken som låg precis om knuten på hotellet.

Den mesta tiden användes naturligtvis till utbildning men vi hann också med att besöka Eisleben, orten där Martin Luther både föddes och dog, och Wittenberg, den stad där han 1517 spikade upp sina teser på kyrkporten. Porten var förvisso uppbrunnen men Slottskyrkan var fin ändå.

Och när vi var på plats hade plommonen mognat. Det innebar att alla fika och matstopp avslutades med den för området berömda plommonkakan. Den åts varm eller ljummen med grädde eller med mandel. Det stod plommonkaka ur öronen på oss. Dessutom pratade vi plommonkaka. I sällskapet fanns en kvinna med rötter i österrike. Hennes mamma brukade göra en Streuselkuchen med plommon som var högt uppskattad.

Det var detta jag kom att tänka på under gårdagen. För knappt en vecka sedan kom min svärmor med en sto hink fina lila plommon. Sedan dessa har den stått längst ner i kylen och väntat. Jag har inte vetat vad jag skulle göra med den. Plommonmarmelad var uteslutet. Det gjorde vi för några år sedan och ingen av oss åt upp den. Och mina planer på att koka chutney spolierades när jag insåg att vi säkert inte skulle äta upp det heller. Men så kom jag alltså på det där med kakan.

I de vanligaste formerna har en Streuselkuche jäsdegsbotten. Det har inte min. För det första för att jag inte hade jäst hemma och för det andra för att jag tycker bättre om varianterna med bakpulverbotten.

Undrar just om Katharina von Bora bakade kaka åt Luther eller om de höll sig till en mycket enklare diet?


Streuselkuchen mit pflaumen
1 långpanna

1 kg plommon
200 g smör
1½ dl socker
3 ägg
6 dl mjöl
2 tsk bakpulver
3 msk mjölk
1 tsk vaniljsocker
1 burk vaniljskesella

Ugn: 175 grader

Dela plommonen på mitten och kärna ur dem. Lägg dem i en gryta och låt dem koka upp. Rör om och låt några av plommonen mosa till sig. Det tar ca 5 minuter. Tillsätt eventuellt lite socker om du tycker att plommonen är för sura.

Rör samman smör och socker. Tillsätt 2 ägg, mjöl, bakpulver och vaniljsocker. Arbeta samman till en smulig deg. Tag bort och spara ca 1 dl av smulorna. Tillsätt mjölken och arbeta samman resten. Tryck sedan ut degen i en bakpappersklädd långpanna.

Blanda samman vaniljkesella med det resterande ägget. Bred ut jämnt över degen.
Häll plommonröran ovanpå kesellan. Strö över den sparade smuldegen.
Grädda kakan i ca 30 minuter mitt i ugnen. Låt svalna och skär i bitar.


Andra bloggar om: , , , , ,

6 Utläggningar:

  1. Mmm riktigt gott!
    Det borde gå att använda äpplen också. Vi närmar oss den tiden.
    Sen kan du kanske finna ett bra recept för "flyttkarlar" gärna något som retar.

     
  2. Klart att man kan anväända äpplen. Det går nog med det flesta frukter.
    Och ska fundera på ett recept för flyttkarlar...

     
  3. Låter riktigt smaskens den där kakan! :)

     
  4. Karin: Du får provbaka. Jag är själv rikitgt nöjd.

     
  5. Klart hon gjorde, bakade alltså. Låter gott, plommon i kaka är gott.

     
  6. Jag hoppas att Katharina bakade något liknande. För det var gott.