Samma mat men olika världar

Jag vet att min lillasyster ibland sätter i sig baghrir (jästa semolinapannkakor) med aprikossylt och en kopp nos nos, alltså kaffe med mjölk. Det gör inte jag. Men så är jag inte i Algeriet heller.

Jag vet att min pappa åt kalla jästpannkakor med smör och sirap till frukost när han var liten. Det gör inte jag. Men så är det inte heller så ofta jag lagar jästpannkakor, även om jag tycker att det är mycket gott. Pappa gjorde det till oss och blandade smeten i den stora grytan. Sedan gräddade han pannkakor på sitt sätt, alltså bara på ena sidan. Vi fick sirap till. Det var gott.

Jag vet att min makes farmor gjorde bakpulverpannkakor så som de gjorts i Boston där hon bodde som barn. Hur hon åt dem vet jag inte men receptet är markerat i den amerikanska kokbok jag ärvt. Jag vet att många brukar äta dem till frukost med bacon och lönnsirap. Det gör inte jag. Men så är jag inte i USA heller.

Jag är däremot i Sverige och jag längtar efter lillasyster, jästpannkakor och en resa till det stora landet i väster. Alltså gör jag jästpannkaka på Algeriskt vis med bacon. Jag följer pappas recept på pannkakor men byter ut mjölet mot semolina, alltså mannagryn.


Halv Algeriska jästpannkakor
16 stora pannkakor

1 liter mjölk
50 g jäst
4 ägg
2 msk socker
1 tsk salt
8 dl semolina
fett att steka i

Värm mjölken till 37 grader och löst jästen i den. Vispa ner äggen i mjölken och tillsätt salt, socker och semolina. Lät smeten jäsa i ca 1 timme. Hetta upp en pannkakslagg och grädda pannkakor.

Mannagrynen gjorde att pannkakorna fick en god konsistens, om nu form smakar. Jag serverade med bacon och en sötsyrlig sallad som passade perfekt till. Var inte så sugen på lingonsylt men tyckte ändå att det behövdes något som bröt av den salta smaken från baconet. Den här bladningen var perfekt för det ändamålet.


Sötsyrlig sallad

2 röda plommon
1 avokado
½ knipa dill
½ röd paprika
½ grön paprika
1 msk socker
1 mskr kallpressad rapsolja
saften av ½ lime
salt
peppar

Skär plommonen, avokadon och paprikan i smala strimlor. Hacka dillen grovt. Blanda samman alla ingredienser till en sallad. Smaka av med salt och peppar. Låt salladen stå och dra sig en stund innan du äter den.


Andra bloggar om: , , , ,

1 Utläggningar:

  1. Är din pappa från Algeriet !?
    Tack för receptet !! <3