med en bön till vädergudarna

Vädret ser ganska bra ut i min landsända och förhoppningsvis håller det i sig så passa att jag kan grilla i kväll. Det skulle vara underbart om det gick vägen. Maken är utskickad att efter arbetet besöka systembolaget för att inhandla någon god dricka som kan njutas i samband med grillandet och jag har gjort lite tilltugg till detta. Men mer om det en annan dag.

Så vad ska då grillas? När vi handlade senast fanns det fläskfilé på extrapris, fryst sådan. Jag köpte så klart eftersom mina köplustar ibland går över förståndet. Nu kände jag dock at det var dags att laga något piffigt på denna råvara. Jag skulle kunna göra grillspett men excellenta sådana blev vi bjudna på under förra helgen. Alltså bestämde jag mig för att den ska grillas hel och förhoppningsvis lite i underkant så att den inte blir helt igentorkad.

Nu ligger köttet och gottar sig i en marinad som jag blev mycket nöjd med. Den kommer nog att göra succé i hemmet. Och mamma: Ser du hur underbart perfekt det blev med det fina fatet som marinadskål.



Sötkryddig marinad

2 tsk dijonsenap
2 msk ljus sirap
1 tsk torkad dragon
1 finhackad vitlöksklyfta
1 msk olivolja
svartpeppar

Blanda alla ingredienser. Häll över köttet och låt ligga i flera timmar. Devisen säger väl ju längre desto bättre. Svartpeppar tar du efter eget behag.


Andra bloggar om: , , ,

0 Utläggningar: