Brunch i all hast

Jag är ganska usel på att äta frukost och värre blir det när den lilla ängeln bestämmer sig för att vara ilsken hela förmiddagen. Då finns det helt enkelt inte tid att fixa till någon frukost alls. Men, eftersom vredesutbrott tar på krafterna så somnar han ganska snart till vilket ger en öppning för matintag för modern. När detta inträffar får det bli brunch istället och så var fallet idag.

Ett par ordentliga tunnbrödsrullar och en portionsförpackad yoghurt fick utgöra måltid. Rullarna fylldes med äggsallad, ett recept jag adopterat från en amerikansk kokbok, gjort om och förfinat något. Nu passar denna sallad mig utmärkt och den är helt underbar att äta med bröd.

Röran är dessutom mitt bidrag till Med en nypa salts midsommartävling eftersom den smakar så bra till nypotatis och rädisor.




Äggsallad
4-5 personer

4 ägg
1 avokado
1 klyfta rödlök eller 1 salladslök
2 msk majonnäs
2 msk gräddfil
salt
peppar

Koka äggen i 8 minuter och spola dem med kallt vatten. Skala och låt dem svalna.
Dela avokadon och ta bort kärnan. Hacka den ena delen grovt, mosa den andra. Hacka löken (jag brukar använda salladslök men använde rödlök då det inte fanns annat hemma). Och rör ner i den mosade avokadon. Blanda också ner majonnäs och gräddfil. Hacka äggen och rör försiktigt ner i röran tillsammans med den hackade avokadon. Smaka av med salt och peppar.

0 Utläggningar: