BÄR ner mig till sjön

Idag förlöpte jag hemmet för en shoppingtur och när jag återvände hade make och barn ägnat sig åt uteaktivitet på balkongen. Barnet hade nannat gott i sin bilstol som vaggar så fint och maken hade sopat, putsat och ställt fram utemöblerna. Grillen var framplockad och balkonglådan upphängd. Jag kände mig manad att bidra till sommarkänslan och bakade en paj.

Med frusna bär och ett enkelt degrecept tog det inte speciellt lång tid innan vi fick en smaklig fika i solskenet. Och jag började så klart längta efter att få ta ett dopp.



Jordgubbs- och björnbärspaj
1 pajform

175 g smör
1 dl socker
3 dl mjöl
1 tsk bakpulver
100 g björnbär, frusna
250 g jordgubbar, frusna
2 msk mandelspån (som jag hade på för att de låg i skåpet och skräpade)
ev vit sirap

Sätt ugnen på 175 grader. Smält smöret och låt det svalna. Blanda socker, mjöl och bakpulver. Slå över smöret och rör samman till en deg. Tryck ut i pajform. Placera bären i pajskalet och strö över mandelspånen. Om det är sura bär kan lite vit sirap ovanpå var gott, det behövdes dock inte i det här fallet. Grädda pajen i 25-30 minuter.


Idag åt vi pajen ljummen med lite vaniljglass som fanns i frysen men det är lika gott med lite vispad grädde, grekisk yoghurt blandad med lite vaniljsocker eller vaniljsås.

0 Utläggningar: