Kycklingtagine

Flera faktorer spelade roll i dagens middag. För det färsta var inköpen från Abdos rådande, därefter makens närvaro vid middagstid. Eftersom han arbetat 12-timmars pass hela senaste veckan har jag ätit själv och måltiderna har inte varit särdeles inspirerande. Men idag skulle han alltså dinera i hemmet. Den tredje faktorn är och förblir den som påverkar tillagning och intaget mest nämligen barnets sov- och matrutiner. Det mycket snälla barnet sov mestadels under dagen, åt snabbt och effektivt och var dessemellan mycket timid. Alltså fanns tid att tillaga och njuta av måltiden.

Efter samtal med den från Algeriet nyss hemkomna systern och visst surfande bestämde jag mig för att göra en kycklingtagine och moghrabieh, alltså stor Couscous. Eftersom jag inte är ägare av en tagine så tillagade jag rätten i ugnen i en form med folie över.

Till grytan serverade jag moghrabieh. Det var gott men kallnade snabbt och det hade nog blivit bättre med couscous eller bulgur istället. Det verkar finnas en muslimsk tradition att placera maten i en topp, alltså att forma en pyramig av maten, så att Alahs välsignelse har lättare att ta sig ner i den. Den var inte så lätt osm man kan tro att lägga maten i en topp men jag försökte i alla fall.


Kycklingtagine
2 personer + 1 lunchlåda

2 kycklingfiléer
½ citron
2 morötter
1 vitlöksklyfta
2-3 persiljestjälkar
½-1 tsk spiskummin, malen
½-1 tsk ingefära, malen
½ kuvert saffran
½-1 tsk Himalayasalt
½ -1 tsk kanel, malen
½-1 tsk koriander, malen
2 msk olivolja
3 msk passerade tomater
1 tsk socker eller honung
vatten
1 handfull bladpersilja.

Sätt ungen på 200 grader. Skär kycklingen i 4-5 bitar/filé. Dela citron och morot i mindre bitar. Riv vitlöken och hacka persiljestjälkarna fint. Häll olivoljan i en ugnsfast form. Lägg ner kyckling och grönsaker i oljan. Blanda vatten, passerade tomater och kryddor. Slå över kycklingen. Täck formen med folie, stick några hål med en gaffel. Sätt in i ugnen tills allt är mört och har kokat samman. Titta efter med jämna mellanrum och späd med mer vatten om det behövs. Se till att allt är täckt av vätska.
Hacka bladpersilja grovt och strö över grytan innan servering.

0 Utläggningar: