Cheesecake

Det finns få saker som får igång mig så som en god bit cheesecake. Jag kan leta recept på sådana i timtal, fundera över smaksättningar och olika varianter på botten. Däremot är det ganska sällan jag tar mig för att baka någon. Inte för att det är jobbigt utan snarare för att det känns lite konstigt att realisera bakdrömmarna. Nu hittade jag dock ett recept som var helt i min smak.

En helt neutral New York Cheesecake med mycket få ingredienser. Jag förenklade den ytterligare och behövde tillslut endast plocka fram fem olika komponenter: färskost, socker, ägg, kexsmulor och smör. Det går så enkelt att vispa samman att man borde skämmas för att inte göra det genast, speciellt inte som jag hade ingredienserna i kyl och skafferi.



New York Cheesecake


400 g färskost
1½ dl socker
2 ägg
50 g smör
10-15 kex (mängd beroende på kexsort)
ev ½ dl socker

Sät ugnen på 175 grader. Rör samman färskost och socker. Tillsätt äggen ett i taget och rör kraftigt mellan varje till en jämn konsistens.
Smält smöret och smula kexen. Blanda smulor , ev socker och smör till en grynig deg. Tryck ut i en springform (min är 22 cm i diameter). Häll över ostsmeten. Grädda i 35-40 minuter. Låt svalna helt.

0 Utläggningar: