bibelkaka

Hittade ett bibelkaka-recept härromdagen.
Det går alltså ut på att man söker upp ingredienserna på angivna ställen i bibeln.
Den jag hittade var däremot ganska tafflig.
På ett ställe angavs "kryddor" som ingrediens. Det säger inte så mycket faktiskt.
Kanske beror det på att receptet är skrivit efter 1917-års bibelöversättning och att jag sökte i den från 2000. Jaja, min irritation gjorde att jag skrev ett eget recept.

200 g Psaltaren 55:22
2 Jeremia 17:11
2,5 dl Dom 14:18
3,5-4 dl 3 Mos 2:2
2 tsk 1 Kor 5:6
0,5 g Höga v 4:14
1,5 dl 2 Mos 13:5
lite 2 Mos 12:15

Värm din Dan 3:1 till 175 grader.
Smält Ps 55:22.
Vispa ihop Jer 17:11 och Dom 14:18 till en pösig smet.
Stöt Höga v 4:14 i en mortel med lite Dom 14:18.
Tillsätt 2 Mos 13:5, Höga v 4:14 och Ps 55:22.
Blanda 3 Mos2:2 och 1 Kor 5:6. Rör ner i smeten.
Klä en form med lite Ps 55:22 och lite 2 Mos 12:15.
Grädda i ca 40 – 45 minuter

Efter lite tankar kring detta bestämde jag mig för att göra ett Koranbröd också. Återkommer när jag granskat detta närmare.

3 Utläggningar:

  1. Hej!

    Jag jobbar svenska kyrkan och skulle löeta fram mitt bibelkakerecept - vi har det för att konfirmanderna skall få öva att slå i bibeln på ett kul sätt- men hittade inte receptet!!! Så jag googlade och hittade ditt - mycket bättre! Tack för att du gjort det jobbet!

    Helena!

     
  2. Hej! Jag tänkte baka bibelkaka med mina små konfirmander nu på lördag och hittade ditt recept (YES!) För att vara på den säkra sidan tänkte jag bara fråga dig först om du möjligtvis har något facit, eller åtminstone kan skvallra om vilken bibelöversättning du använt dig av.
    Själv fick jag fram att det skulle vara surdeg två gånger. Hmm?

     
  3. Surdeg hittar du bara en gång om du använder en översättning jag anger ovan, den från 2000. Däremot hittar du en referens till osyrat bröd, vilket med lite fantasi och recepttolkning får tolkas som ströbröd till formen.

    Och facit hittar du ju i texten :)