Snoddas – kärleksmums – mockarutor – moster sveas rutor – kokosrutor – kärt barn har många namn

Vaknade i morse med en omisskännlig längtan efter att baka. Nu är det dock så att det så här i slutet av månaden inte finns så många ingredienser hemma. Det begränsade urvalet något. Men, skam den som ger sig. Jag fick helt enkelt anpassa mig efter det som fanns att tillgå och upptäckte att det var mer än jag trodde från början.

Sagt och gjort, jag satte igång med ett litet bak. Tanken är ju att försöka baka lite olika sorters kakor framöver så att de finns i frysen när bebisen kommit. Då kommer jag knappast att ha lust att slänga ihop några kulinariska läckerheter för att tillfredsställa eventuella nyfikna bebisvädrare.

Ja, som framgår av namnet ovan så blev det dessa omtalade kakor som bakades. Och trots att vi gjorde sönder visparna till matberedaren häromdagen visade det sig gå ganska bra att handvispa äggen så att de blev tillräckligt fluffiga för att kakan skulle resa sig och bli fin.

Receptet jag använde var ett jag haft med mig länge. Tror att jag hittade det när jag var typ 10, i någon tidning typ Hemmets Journal eller Allers. Det har alltid fungerat bra för mig och mina behov och smeten passar dessutom finfint i min ugnsform.

Så var det det här med namnet. Kärt barn har som sagt många namn: Kokosrutor, Kärleksmums, Mockarutor, Moster Sveas rutor, Snoddas. Jag tycker att Kärleksmums låter bäst, lite sockrigt gulligt men samtidigt ganska gott. Ja, Kärleksmums får det bli.


Kärleksmums
Blir ca 30 stycken inte allt för stora rutor.

200 gr smör eller margarin
3 ägg
3 dl socker
3 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
6 msk kakao
1 ½ dl mjölk
4 ½ - 5 dl vetemjöl

Glasyr:
75 g smör eller margarin
3 msk starkt kaffe
3 msk kakao
2 tsk vaniljsocker
3 ½ dl florsocker
kokosflingor

Sätt ugnen på 225 grader. Smält smöret. Vispa ägg också socker pösigt. Tillsätt bakpulver, vaniljsocker och kakao. Vispa samman. Häll ner smör, mjölk och mjöl. Rör samman till en slät smet. Häll smeten i en smord form, långpannan passar bra hos mig.
Grädda kakan i 10-15 minuter, mitt i ugnen.

Smält smöret till glasyren. Tillsätt resten av ingredienserna och rör till en slät smet. Häll över den varma kakan. Garnera med kokosflingor.

Låt stelna och skär sen i bitar. Går bra att frysa.

0 Utläggningar: