Köttfärsgratäng

Under elgen passade jag på att färdigställa en massa mat som kan användas under veckan. Ett storpack köttfärs fick råda och många av veckans middagar baseras på just det. Men jag tror att vi ska överleva om vi kompletterar med både fisk och veggorätter.


Så vad hittade jag på? Jo, köttbullar rullades och stektes i ugnen. Nu behöver de bara lite mer färg och tillbehör för att bli en snabb middag. Köttfärsen från lördagens tacos omvandlades till chili con carne. Och så gjorde jag en köttfärsgratäng som har passat perfekt i flera matlådor. Receptet kommer från början härifrån, men jag gjorde min variant som passade oss perfekt.



Köttfärslåda

500 g köttfärs
vitlök
smör
2 dl cremé fraichè
1 dl grädde
2 ägg
tabasco
salt
peppar
1 pkt riven mozzarella

Sätt ugnen på 200 grader.
Stek köttfärsen i smör tillsammans med riven vitlök efter smak. Salta och peppra. Lägg färsen i en form. Blanda grädde, ägg, cremé fraichè, och tabasco efter önskemål. Salta och peppra.
Häll smeten över färsen och strö över mozzarella.
Gratinera i ugnen i 10.15 minuter eller tills osten fått färg.

Servera med rivna morötter eller en blandad sallad med vinägerdressing. Helt perfekt som lunchmat i lådan eftersom det går utmärkt att mikra.



0 Utläggningar: