Smarrig laxgryta

När jag köper lax gör jag det i allmänhet som en hel sida från fiskdisken. Sedan skär jag till lagom portionsbitar från fisken. Ändbiten som inte blir så snygga bitar delar jag helst i lagom ätbitar och använder i soppa eller fiskgryta.


I går hittade jag en sådan påse fiskbitar i frysen. Gjorde en riktigt god gryta som serverades med kokta grönsaker och potatis.

Enkel fiskgryta
4 portioner

400 g lax
1 schalottenlök
2-3 msk finhackad dill
½ dl hummerfond
2,5 dl grädde
1 dl cremé fraichè
smör
salt
peppar

Tärna laxen i lagom bitar. Hacka löken och fräs tillsammans med hälften av dillen i lite smör. Slå på fond, grädde och cremé fraichè. Låt kokta i hop. Rör ner fisken och låt den bli klar. Avsluta med resterade dill och servera.


2 Utläggningar:

  1. Vilken trevlig matblogg! Den sparar jag bland favoriternas favoriter! Hämtade inspiration till plocktallrik nu, men du har så mycket användbart!

     
  2. Tack! Dina bilder ska jag spana in!