Första luckan – 1 december

Havregryn och annat knas
blandats har till knaprigt fras.
Smakar gott med fil i skål
och med nötter för den som tål.

Som jag skrivit tidigare riktar jag just nu in mig på frukost av det mer varierande slaget. Jag tycker att det behövs helt enkelt. Och eftersom vi nu gått in i julmånaden med allt vad det innebär av godsaker och stress bjuder jag mina favoritherrar på julmüsli till frukost. Den blev supergod och kommer nog att dyka upp även på andra årstider hos oss.


Julmüsli

1 dl mandel
1 dl valnötter
5 dl havregryn
2 msk honung
2 msk rapsolja
3 msk vatten
1 msk kanel
2 tsk malen ingefära
1 tsk kardemumma
1 dl russin

Sätt ugnen på 200 grader. Hacka mandel och valnötter grovt. Blanda dem med havregrynen och lät på en plåt. Strö över kryddorna.
Blanda vatten, olja och honung i en skål. Slå över müslin och krama in vätskan i allt samman.
Torka müslin i ugnen i ca 20 minuter. Observera att tiden beror på en massa olika faktorer. Rör därför ofta och håll noggrann koll så att det inte bränns vid.
Tag ut müslin och låt den svalna. När den är helt kall, rör ner russinen. Häll i en torr burk.



Andra bloggar om: , , , ,

0 Utläggningar: