Enklaste middagen

Igår hade jag en väninna på besök. Efter en snabb överblick i kyl och skafferi bestämde jag mig för att göra det enklast möjliga. Återupprepade min succé med fisk i folie. Den här gången fylldes paketen med:

- fryst spenat
- massor av dill
- lax
- kokt potatis
- röda cocktailtomater
- färska champinjoner
- limesaft
- vitt vin
- skalade räkor

Det funderade alldeles utmärkt den här gången med.

Så hade vi det där med fikat/efterrätten. Jag hade ingen idé om vad jag skulle göra. Ville inte göra något för mastigt eftersom det skulle ätas direkt efter middagen. Det fick inte heller var hur onyttigt som helst eftersom det trots allt var vardag. Och jag hade ingen lust at gå till affären. Alltså fick jag klara mig på det som fanns att tillgå i hemmet. Därför gjorde jag bakade nektariner som jag serverade med vaniljyoghurt. Inget speciellt innovativt men ack så gott.

Jag tror egentligen inte att det behövs något recept för den vane matlagaren men för dig, du vet vem du är, som inte brukar experimentera så mycket så får du veta precis hur jag gjorde. Och det går alldeles utmärkt att göra det här med andra frukter och bär om man har det hemma. Fikon gör sig oöverstigligt utmärkt tillexempel. Och jag använde vitt vin i botten eftersom jag försöker göra mig av med min box. Men det går lika bra med alkoholfri cider, lite citron eller apelsinjuice eller annan god vätska.


Ugnsbakade nektariner
4 portioner

4 nektariner
2 tsk vaniljsocker
2 tsk strösocker
½ dl vitt vin
3 dl vaniljyoghurt


Sätt ugnen på 200 grader. Dela nektarinerna på mitten och ta ut kärnan. Häll över vinet. Blanda 2 tsk socker och 2 tsk vaniljsocker och strö över frukten. Baka frukten i 25-30 minuter eller tills de är så mjuka som du vill ha dem.
Sätt ett kaffefilter i din melittahållare. Häll på yoghurten och låts stå i en timme eller två. Blanda därefter yoghurten med en tsk socker och 1 tsk vaniljsocker. Servera de ljumna nektarinerna med yoghurten och njut av livet.


Andra bloggar om: , , ,

0 Utläggningar: